Start-Ups

Moet je als start-up bezig zijn met back-ups? De vraag stellen is ze eigenlijk al beantwoorden. Want wat als er echt iets misgaat en je heel wat data verliest? Hoeveel kost dat en kan je zo’n verlies te boven komen?

Back-ups zijn als een verzekering: zolang er niks gebeurt zie je het als het een kost, als het toch een keer misgaat wordt het plots een fantastische investering. Maar wat moet je als start-up weten over back-ups om de juiste keuzes te maken?

Gratis! Gratis! Gratis! Of toch niet?

Hoe belangrijk is een back-up? Stel dat je met je team een applicatie ontwikkelt en de laptop of de server crasht? Of stel dat je laptop met je businessplan, je financiële prognoses en al je zakelijke contacten gestolen wordt? Zou het dan niet fijn zijn om met één druk op de knop alles terug in handen te hebben?

Veel bedrijven zien back-ups als een noodzakelijk kwaad. Maak die fout niet en besteed voldoende aandacht aan goede back-ups: voor je server(s), je desktops én je mobiele toestellen.

Je kan beroep doen op (gratis) diensten zoals Dropbox of Google Drive, maar zulke gratis diensten hebben een aantal beperkingen. Bovendien is er zelden een duidelijk Service Level Agreement (SLA) en heb je weinig zicht op waar je back-up bewaardt wordt. Staat je data bijvoorbeeld veilig – lees geëncrypteerd – opgeslagen? Staat je data in Amerika, in Europa of toch in eigen land? Denk er even over na voor je kiest voor de goedkoopste oplossing.

Denk nu aan later

Als ontwikkelaar stuit je voor back-ups op een aantal specifieke uitdagingen, zoals versioning, collaboration, continuous deployment, het dev-to-test-to-staging-to-production proces, enz.

Deze uitdagingen worden vaak pas bekeken op het moment dat ze een probleem gaan vormen. Een start-up begint immers vaak met een klein ontwikkelteam, waarbij iedere ontwikkelaar redelijk zelfstandig werkt en men manueel code samenvoegt, test en uitrolt. Pas als het team groeit en men merkt dat dit proces niet meer te controleren is, gaat men op zoek naar oplossingen. Onze ervaring leert ons dat het op dat moment moeilijker is om alle problemen in één klap op te lossen. Je moet immers workflows aanpassen, code herschrijven, enz. Denk daarom van bij het begin na over de juiste back-up en investeer in de toekomst. Dat zal op termijn kostenbesparend én kwaliteitsverhogend werken.
###

Deze blogpost maakt deel uit van een reeks blogposts over IT voor start-ups. Bekijk al onze andere blogposts:

Deze blogposts worden verzameld in “het ultieme IT-handboek voor start-ups” dat je hier gratis te downloaden is.

 

 

Gerelateerde berichten
hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer

welke juridische stappen na hack

Welke juridische maatregelen moet je nemen na een datalek?

In dit artikel willen we zo concreet mogelijk maken welke juridische stappen je moet ondernemen als je bedrijf geconfronteerd wordt met een datalek.

Lees meer