Uptime GDPR

GDPR is het buzzword van het moment. Iedereen is momenteel druk bezig om GDPR compliant te worden tegen mei 2018. Of wordt bang gemaakt door de apocalyptische waarschuwingen van GDPR-consultants allerhande. GDPR zal uiteraard een (zware) impact hebben op je bedrijf. Maar wij vonden ook een aantal onverwacht positieve gevolgen.

1. GDPR zorgt ervoor dat je weet wie écht interesse heeft

GDPR verplicht je om actieve toestemming te vragen aan al je (bestaande) contacten om hen in de toekomst nog informatie te mogen sturen. Schrik niet van de respons wanneer je dat doet: de kans is reëel dat je slechts 10 tot 30 procent van je huidige database overhoudt (afhankelijk van de kwaliteit van je content en database). Moet je daar rouwig om zijn? Eigenlijk niet. Want is het niet beter om te mailen naar personen die écht geïnteresseerd zijn in wat je doet dan naar een massa die je mails toch nooit opent? GDPR maakt marketeers weer duidelijk dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. En dat ze met goeie content en een goed verhaal (toekomstige) klanten zullen moeten overtuigen om hun toestemming te geven.

2. GDPR zorgt ervoor dat je informatie eindelijk bekeken wordt

Vandaag zijn veel marketeers in de wolken met openingsratio’s van 30% en klikratio’s van meer dan 5% voor mailings. Een logisch gevolg van de “kwantiteit boven kwaliteit”-regel die nog steeds heerst in veel contact- en marketingdatabases. Dankzij GDPR zal je die ratio’s flink omhoog zien gaan. Logisch, want je zit met een publiek dat ook écht interesse heeft in wat je doet. Dus mag de lat wat hoger. Wat dacht je ervan om te streven naar openingsratio’s van meer dan 80 procent bijvoorbeeld?

3. GDPR zorgt ervoor dat je jezelf kan onderscheiden

Een goede aanpak van GDPR en de nodige transparantie naar je contacten, kan een onderscheidende factor zijn tegenover concurrenten. Als jij duidelijk aangeeft hoeveel belang je hecht aan privacy en transparant bent over hoe je data gebruikt, zal dat leiden tot meer vertrouwen en trouwe(re) klanten. Dat is het verschil tussen GDPR implementeren omdat het moet (en vooral achter de schermen) en GDPR implementeren “met volle goesting” en er ook mee uitpakken.

4. GDPR zorgt ervoor dat IT security beter wordt

IT security is bij heel wat bedrijven nog steeds het achtergestelde kindje van de familie. De meldingsplicht bij hacks zorgt ervoor dat bedrijven meer aandacht, tijd en budget gaan besteden aan security. Een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen.

5. GDPR zorgt ervoor dat je flink wat korting krijgt

Omdat het voor marketeers niet evident zal zijn om contanten te overtuigen om toestemming te geven, zullen ze allicht proberen je te verleiden met kortingen. Binnenkort ongetwijfeld in je mailbox: “20% korting voor zes maanden als we je nog mogen mailen”. Een beetje kortingjager kan zich dus met massaal veel adressen inschrijven op mailinglijsten in de hoop de komende maanden zulke acties te verzilveren.

6. GDPR zorgt ervoor dat je (een beetje) geld bespaart

Dat klinkt misschien raar wanneer iedereen je probeert te vertellen hoeveel het je zal kosten om GDPR compliant te worden en hoe hoog de boetes zijn als je dat niet doet. Maar niemand vertelt je dat je hier en daar kan ook kan besparen dankzij GDPR. Denk daarbij onder meer aan:

  • Een lagere kost voor mailing & marketing automation tools die werken op basis van het aantal contacten (want geloof ons maar, je marketing database zal flink kleiner worden!)
  • Je zal geen (dure) databases meer aankopen om toch maar je doelgroep proberen te bereiken. Dat zal nu meer afhangen van je creativiteit.
  • IT security mag dan geld kosten, op de lange termijn bespaar je geld door dataverlies, virussen, ransomware en hacks uit te sluiten of te beperken

Om contacten die geen toestemming hebben gegeven toch nog te bereiken kan je nog altijd teruggrijpen naar print media, advertenties, SEO en SEA. Voor je daar uitgebreid geld aan geeft, moet je echter altijd één belangrijke vraag stellen: waarom geven die contacten geen toestemming?

Zie jij nog andere positieve aspecten van GDPR? Laat het ons zeker weten. Wil je meer weten over GDPR en hoe je GDPR-compliant wordt? Download dan zeker ons GDPR eBook met een handig stappenplan.

Gerelateerde berichten
Uptime - Security

Waarom IT security nog steeds onbelangrijk is…

Ondernemers hebben vaak te weinig aandacht voor IT security. Beperkte budgetten, beperkte kennis, rekenen op derde partijen… de excuses zijn legio als het misgaat […]

Lees meer

WPA2 Krack

WPA2 Krack onderstreept belang van correcte HTTPS-verbinding

Deze week was iedereen in de ban van WPA2 Krack, de (Belgische) hack in het WPA2-protocol. Er was de nodige paniek en vendors maakten overuren […]

Lees meer

HTTPS

Chrome en Firefox worden strenger voor websites zonder HTTPS: zorg nu dat je website niet gestraft wordt

Vanaf deze maand tonen de webbrowsers Google Chrome en Mozilla Firefox een nog duidelijkere waarschuwing wanneer gebruikers een website bezoeken die niet via het https-protocol beveiligd is. Omdat beide partijen op termijn nog strenger zullen worden, is het nu het moment om je website beter te beveiligen met HTTPS.

Lees meer