Start-up

Als Facebook een kwartier niet werkt, schreeuwt iedereen moord en brand en is het een trending topic op Twitter. Als Twitter down gaat, barst Instagram dan weer van de foto’s van verveeld kijkende katten. We leven vandaag in een always on en always connected wereld waarin downtime uit den boze is. Wanneer je start-up online onbeschikbaar is – al is het maar even – kan dat je broze reputatie ernstig beschadigen. Dat risico vermijden kan met een business continuity oplossing.

Wat kost downtime?

Er is één onwrikbare wet in IT: alles wat kapot kan gaan, gaat vroeg of laat kapot. Daarom is het belangrijk om elk mogelijk single point of failure in kaart te brengen en er een oplossing voor te voorzien. Je kan dat zelf proberen, maar gezien de complexiteit en de kosten, besteed je die taak best uit aan een goede partner.

Voor een startende ondernemer is het immers niet altijd duidelijk dat er enorme kwaliteitsverschillen bestaan op vlak van business continuity oplossingen. Vragen als “Zijn de gebruikte datacenters Tier3 uitgerust?”, “Is de storage redundant opgebouwd?”, “Worden de back-ups in een extern datacenter opgeslagen?” of “Staat voor iedere server een andere in fail-over klaar?” zal niet iedereen stellen.

Of het nu gaat om je website, e-commerceplatform, applicatie of backoffice-toepassing: stel jezelf gewoon de vraag wat een uur downtime je werkelijk kost. Vergelijk deze kost met de prijs van uptime-as-a-service en reken uit wat het meest voordelig uitkomt.

Een SLA op maat van jouw start-up

Uptime wordt uitgedrukt in een Service Level Agreement (SLA): een percentage dat je een minimale dienstverlening garandeert. Als je SLA’s gaat vergelijken, sta dan even stil bij twee dingen:

  1. Wordt de SLA uitgedrukt in een percentage per maand of per jaar? 99,9% op maandbasis betekent dat je infrastructuur gedurende 44 minuten onbereikbaar mag zijn. Bij een SLA op jaarbasis loopt dit op tot 525 minuten.
  2. Hoe lichtzinnig springt je partner om met dit percentage? Is het een systeem van “SLA 1 is inbegrepen, maar als je SLA 2 wenst, moet je 50 euro bijbetalen”? Als dat zo is, stel je dan eens de vraag wat die hosting partner doet voor die 50 euro, buiten een betere belofte op papier geven? Het is misschien wel fijn dat je sneller recht hebt op een terugbetaling, maar de werkelijke schade kan vele malen groter zijn.

Verlies nooit uit het oog dat een lineaire stijging van de SLA gepaard gaat met meer dan lineaire prijsstijgingen. Voor ieder cijfertje achter de komma extra, moet je flink wat extra budget voorzien.

Een goede hoster zal je vragen stellen over je business en samen met jou bekijken welke SLA relevant is. Naarmate hij vaststelt dat je nood aan een hogere SLA groeit, zal hij je ook voorstellen om de architectuur van je infrastructuur aan te passen zodat je garanties krijgt die werkelijk iets betekenen.

###

Deze blogpost maakt deel uit van een reeks blogposts over IT voor start-ups. Bekijk al onze andere blogposts:

Deze blogposts worden verzameld in “het ultieme IT-handboek voor start-ups” dat je hier gratis te downloaden is.

Gerelateerde berichten
mds bugs

Wat zijn de nieuwe MDS CPU-bugs en wat doen wij eraan?

Je herinnert je misschien nog dat begin vorig jaar er een heel aantal veiligheidsproblemen zijn gevonden in de processoren van Intel. Helaas hebben gisteravond […]

Lees meer

Nucleus & Combell

Nucleus & Combell: twee maanden later

We zijn intussen bijna twee maanden na de overname van Nucleus door Combell. Achter de schermen werken we hard aan de integratie van de twee bedrijven.

Lees meer

http/3

Wat is HTTP/3? En wat betekent het voor jou?

Eind 2018 liet de IETF weten dat het HTTP-over-QUIC protocol voortaan als HTTP/3 door het leven gaat. Zo wordt het de derde officiële versie wordt van het http-protocol. Dat vergt wat uitleg.

Lees meer