Hoe kies je de juiste hosting provider?

Kiezen om naar de cloud te migreren is een ding, de juiste hosting provider kiezen nog iets heel anders. Waar moet je op letten? Wat is belangrijk en wat niet? Kies je best voor een internationale speler of voor een lokale cloud provider? Wij zetten 10 vragen op een rij die je zeker moet stellen aan je toekomstige cloud provider.

1. Voorwaarden & SLA’s cloud provider

De belangrijkste en meest voor de hand liggende vraag is ongetwijfeld die naar de algemene voorwaarden en de Service Level Agreements (SLA’s). Bekijk ze allebei in detail. Op die manier weet je precies welke dienstverlening je mag verwachten op vlak van beschikbaarheid, performantie én ondersteuning op het moment dat er iets misgaat. Zorg dat er ook duidelijke afspraken gemaakt worden rondom het beëindigen van je contract. Weet wanneer en tegen welke kosten je toepassingen of gegevens kan weghalen bij je cloud provider.

2. Data security & data privacy

Vraag welke maatregelen er genomen worden op vlak van security. Een security-aanpak in meerdere lagen is een absolute must. Zorg dat je ook weet wie toegang heeft tot je data en hoe dit bijgehouden wordt. Controleer of je toekomstige partner een ISO-certificaat 27001 heeft voor databeveiliging. Dat is vandaag een must als je over data security en data privacy spreekt.

3. GDPR Compliance

GDPR is van kracht voor alle bedrijven in Europa. Je cloud provider zal je data gaan bewaren en verwerken. Vraag dus welke maatregelen zij hebben genomen om GDPR compliant te zijn en zorg dat je een sluitend verwerkerscontract hebt. Jij blijft tenslotte eindverantwoordelijke voor je data.

4. Technologie

Vraag welke technologieën je hosting provider gebruikt in de cloud. Denk daarbij niet alleen aan servers, maar ook aan netwerk en security. Vraag ook welke garanties je krijgt dat de hardware tijdig vervangen wordt wanneer er nieuwere en betere hardware beschikbaar is op de markt.

5. Flexibiliteit & schaalbaarheid

Vraag wat de mogelijkheden zijn als je website of toepassing groeit en je nood hebt om snel uit te breiden. Hoe snel kan je extra capaciteit toevoegen? Vraag echter ook wat de mogelijkheden zijn, mocht je opeens in een omgekeerd scenario raken en minder technische noden hebben. Kan er dan eenvoudig gedownscaled worden? Bekijk ook of je, wanneer je kiest voor de publieke cloud, op termijn eenvoudig kan migreren naar een private of hybride cloud.

6. Cloud hosting consultancy & advies

Ga na of je cloud provider enkel hosting aanbiedt of ook beschikbaar is voor hosting consultancy. Kan en wil hij meedenken met jouw bedrijf om samen tot de beste oplossing te komen op maat van jouw business? Heeft hij voldoende DevOps-kennis in huis om je developers te adviseren om hun applicaties nog veiliger te maken en nog beter af te stemmen op je IT-infrastructuur? Misschien nog belangrijker: gaat het om een bedrijf dat zich louter focust op cloud of hosting, of is het een bedrijf dat dit mee aanbiedt in een totaal gamma van IT-diensten? Dat kan namelijk een impact hebben op de expertise die aanwezig is binnen het bedrijf.

7. Business continuity & disaster recovery

Bekijk het aanbod op vlak van back-ups en business continuity. Wat is bijvoorbeeld het Recovery Point Objective? Hoeveel data wil je maximaal kwijt raken? Met andere woorden: met welke frequentie wil je een back-up? En hoe zit het met de Time To Recovery: hoe snel is alles terug online bij een écht probleem? Zitten deze diensten standaard in je pakket of moet je ervoor bijbetalen?

8. Locatie van data

Vraag of je gegevens lokaal (in België dus) gehost worden. Vraag ook of je op elk moment weet waar je data zich bevindt. Met GDPR in het achterhoofd, kan dit belangrijk zijn om wettelijke redenen. Als de gegevens zich niet in België zouden bevinden, vraag dan welke garanties je krijgt inzake data privacy.

9. Support & maatwerk

Minstens even belangrijk als de technologische aspecten is de ondersteuning die je krijgt. Vraag dus welke dienstverlening je mag verwachten, hoe die dienstverlening in praktijk verloopt (ticketingsysteem, mail, telefoon, enz.), hoe het zit met bereikbaarheid en lokale aanspreekpunten (call desk of ervaren engineers), enz. Vraag ook of er maatwerk mogelijk is en of dat apart betaald moet worden.

10. Prijs

Vraag een duidelijke prijsofferte per onderdeel. Zo kan je appelen met appelen vergelijken. Bekijk daarbij niet alleen de prijs zelf, maar ook eventuele kortingen en financiële modaliteiten als je meerdere producten neemt of je voor een langere termijn verbindt. Houd daarbij altijd de Total Cost of Ownership (TCO) in de gaten. Als je de prijs van je cloud provider wil vergelijken met een on-premise oplossing, vind je in onze blogpost daarover zeker een goede aanzet.

Download ons gratis eBook over de Cloud

Gerelateerde berichten
hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer

welke juridische stappen na hack

Welke juridische maatregelen moet je nemen na een datalek?

In dit artikel willen we zo concreet mogelijk maken welke juridische stappen je moet ondernemen als je bedrijf geconfronteerd wordt met een datalek.

Lees meer