Sinds mei 2012 heeft Nucleus het Etic Handvest ondertekend.

Met deze stap verbinden we ons er toe om op een ethisch verantwoorde wijze met onze klanten om te gaan. We hebben dit altijd gedaan, maar nu hebben ons er toe verbonden dat wij klachten een derde onafhankelijke partij de klachten zal onderzoeken.

Zo verbinden we er ons oa toe om transparantie te bieden over onze tarieven, de contractbepalingen strikt na te leven, diensten aan te bieden die beantwoorden aan de behoeften van onze klant en veel meer.

Wat is het eTIC-Handvest ?

Het eTIC-Handvest werd in 2004 gelanceerd op initiatief van diverse spelers uit de sector. Het eTIC Handvest is een ethische gedragscode (geen kwaliteitslabel!) die de relatie regelt tussen de ICTleveranciers en hun klanten (B2B – kmo’s, zelfstandigen, openbare instanties, met uitzondering van grote bedrijven en multinationals).

Meer dan 500 ondernemingen uit België en het Groothertogdom Luxemburg hebben zich ondertussen vrijwillig geëngageerd om de clausules van het Handvest na te leven.

Voortaan beschikken klanten dus over een vertrouwensbasis om contractuele verbintenissen aan te gaan met ICT-leveranciers op voorwaarde dat ze kiezen voor leveranciers die het Handvest hebben ondertekend of eisen dat kandidaat-leveranciers het Handvest ondertekenen.

Dit Handvest garandeert uiteraard niet dat de leverancier volledig tegemoet zal kunnen komen aan de verwachtingen van de klant, bijvoorbeeld wat betreft kostprijs, toegepaste methodes, deskundigheid en technische kwaliteit.

Bij de keuze van een geschikte leverancier is het dus aan de klant om, in overeenstemming met zijn verwachtingen, bijvoorbeeld tests, kwaliteitscertificaten, referenties, bankgaranties, enz. te eisen.
Het eTIC Bewakingscomité steunt dit deontologisch initiatief en staat er borg voor. Het is samengesteld
uit Waalse en Vlaamse rechtspersonen die binnen de ICT-sector een bredere maatschappelijke opdracht vervullen.

Gerelateerde berichten
hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer

welke juridische stappen na hack

Welke juridische maatregelen moet je nemen na een datalek?

In dit artikel willen we zo concreet mogelijk maken welke juridische stappen je moet ondernemen als je bedrijf geconfronteerd wordt met een datalek.

Lees meer