Hijack your own domain name
Iedereen krijgt wel eens goede ideeën. Soms groeien die ideeën verder uit tot een businessplan en soms komen uit die plannen daadwerkelijke acties voort. Of het nu gaat om een nieuw bedrijf, een splitsing, een fusie, een nieuw product, een nieuwe afdeling, … vaak zal er nadien over gecommuniceerd worden en zal deze nieuwe entiteit een eigen leven gaan leiden. Is het dan niet jammer als iemand anders de domeinnaam heeft die u nodig hebt?

 

Domeinnaam gekaapt

aholddelhaize.comDeze week verscheen er nog een kort artikel over de fusie van Ahold met Delhaize. Deze fusie lekte uit in de krant De Tijd. Lekken zijn van alle tijden maar zelfs na dat lek zijn er nog twee dagen voorbij gegaan voor een slimme Koreaan de domeinnaam aholddelhaize.com registreerde. Onvergeeflijk voor een bedrijf met zo’n grote marketing afdeling.

 

Ik vind het eigenlijk niet correct dat de term kapen in deze context gebruikt wordt. Er is immers niks gestolen. Er is zelfs niets onwettelijk gebeurd. Domeinnamen zijn op zich vrij te registreren (behalve voor tld’s waar specifieke regels voor gelden). De Koreaan heeft in dit geval niets gekaapt, hij heeft iets gekocht waarvan hij wist dat het eigenlijk voor iemand anders geld waard was.

 

Liever 10 domeinnamen in de hand, dan 1 in de lucht

Daarom is ons advies eigenlijk heel simpel. Als u in het stadium komt dat een idee rijp lijkt te worden, doe dan een nuttige investering. Met 20 € zorgt u er voor dat u nadien geen duizenden euro’s moet neertellen voor een domeinnaam die u echt nodig hebt, of nog meer om een hele reeks plannen om te gooien of een rebranding te doen.

 

Als u trouwens nog twijfelt over de naam, neem het zekere voor het onzekere en registreer alvast de namen die eventueel van belang kunnen worden. Als u om bepaalde redenen dat niet op voorhand kan doen, zorg dan dat u wel de nodige registraties uitvoert op het moment dat het nieuws naar buiten komt. Er liggen altijd kapers op de kust om als eerste een nieuwe naam te registreren.

 

Overweeg een merkregistratie

Hoewel het registreren van een domeinnaam over het algemeen werkt volgens het first come, first served principe, kan u wel extra bescherming voorzien door uw merk te registreren. Dan hebt u alvast de kans om later, indien iemand een domeinnaam registreert en gebruikt om misleiding te veroorzaken, naar de rechtbank te trekken en te vragen de domeinnaam te schrappen omdat het een inbreuk op uw merkregistratie vormt.

 

Hoewel Nucleus zelf geen merkregistratie uitvoert, kunnen we u wel helpen met advies en doorverwijzing naar onze partners die hierin gespecialiseerd zijn. Contacteer onze sales voor meer informatie.

 

 

Gerelateerde berichten
Meet the Hackers

Meet the hackers: drie visies op IT security

Better safe than sorry. Dat was de boodschap achter Meet the hackers, onze workshop rond ethical hacking. In het gezellig kader van de schuur […]

Lees meer

GDPR voor developers

GDPR voor developers: praktische tips

Er bestaat al gigantisch veel informatie over GDPR. Informatie voor CEO’s, CIO’s, marketing managers… maar GDPR voor developers? Amper. Daar willen we met deze blogpost verandering in brengen. Wat moet je als developer weten over GDPR? En welke praktische tips kunnen we je geven?

Lees meer

DevOps Mythes

6 DevOps mythes die we graag uit de wereld helpen

DevOps is een hot topic. Je vindt er dan ook heel veel informatie over. Helaas is niet al die informatie even zinvol of correct. […]

Lees meer