Closed

Nucleus en Data News deden een onderzoek naar de stand van zaken op vlak van hosting, colocation, business continuity en disaster recovery in België.* We presenteren je de belangrijkste resultaten van het onderzoek in een serie blogposts. Dit is deel 5 van die serie: hoe vaak worden ondernemingen in België geconfronteerd met downtime?

1 op 2 bedrijven in België met downtime afgelopen 12 maanden

Eerste opvallende resultaat: 5 op de 10 bedrijven werden de afgelopen twaalf maanden geconfronteerd met downtime. Wanneer we dit uitsplitsen naar on-premise en hosting/colocation, zien we een gelijklopende trend.

23,5 procent van de respondenten met een on-premise infrastructuur kon de downtime beperken tot een enkele keer. Bij hosting en colocation was dat 20,3 procent. Ook opvallend: meer dan 9 procent van de respondenten bij bedrijven met een on-premise infrastructuur, werd vijf keer of meer geconfronteerd met downtime de afgelopen twaalf maanden. Voor respondenten bij bedrijven die een hosting partner hebben of gebruikmaken van colocation, was dit 8,7 procent.

20 procent vindt downtime van een halve dag tot een dag aanvaardbaar

Heel opvallend: 14,6 procent van de respondenten vindt een halve dag downtime aanvaardbaar, 5,8 procent zelfs een hele dag. De grootste groep respondenten (45,2 procent) legt de grens op een downtime van 15 minuten tot een uur. 11,6% dweept met 100% uptime en zegt dat het bedrijf geen seconde downtime wil. De omvang van het bedrijf lijkt niet meteen een impact te hebben. Al zijn er wat meer grote bedrijven (15,2%) die geen enkele downtime willen dan kmo’s (6,4%).

5 procent was meerdere dagen offline

Gevraagd naar hoe lang de downtime de laatste keer heeft geduurd, blijkt dat voor meer dan de helft van de respondenten tussen een half uur en 4 uur te zijn. 26 procent tussen een half uur en een uur en 28 procent tussen één en vier uur. Bij 5 procent van de respondenten duurde die downtime zelfs meerdere dagen.

Netwerk & connectiviteit het vaakst getroffen

Gevraagd naar welke onderdelen bij de langste downtime niet meer operationeel waren, wordt de top drie ingenomen door netwerk/connectiviteit, servers en applicaties. Dat zijn meteen ook de drie die zorgen voor het grootste verlies aan productiviteit en de grootste kosten. Maar over de kost van downtime kan u meer lezen in onze blogpost “Weten Belgische bedrijven wat downtime kost?

Goed nieuws voor wie uitwijkt met zijn data: bij hosting & colocation liggen de servers minder vaak uit (33%) dan in on-premise omgevingen (41,2%).

Deze blogpost maakt onderdeel uit van een reeks blogposts die, samen met de cijfers, verzameld zijn in het eBook “Downtime in België in 2017”.

* De enquête van Nucleus en Data News werd ingevuld door 337 personen. Het volledige profiel van de respondenten vind je in deze infografiek.

Gerelateerde berichten
as-as-service model

Wat wil je in de cloud zetten?

Wanneer je informatie zoekt over de cloud, word je al snel om de oren geslagen met termen als SaaS, PaaS, IaaS en UaaS. Dat zijn respectievelijk afkortingen voor: Software-as-a-Service, Platform-as-a-Service, Infrastructure-as-a-Service en Uptime-as-a-Service. Ze geven aan wat je allemaal precies in de cloud kan of wil zetten. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen? En wat wil jij allemaal in de cloud hebben?

Lees meer

Afschakelplan

Hoe voorkom je downtime als de elektriciteit wegvalt tijdens het afschakelplan?

Wat betekent het afschakelplan voor jouw servers en website? Hoe groot is de kans dat die ook enkele uren onbereikbaar zijn?

Lees meer

managed hosting versus unmanaged hosting

Wie gaat je cloud beheren?

Waar zitten de grote verschillen tussen managed hosting en unmanaged hosting? En wat zijn de voordelen en nadelen die eraan verbonden zijn?

Lees meer