Closed

Nucleus en Data News deden een onderzoek naar de stand van zaken op vlak van hosting, colocation, business continuity en disaster recovery in België.* We presenteren je de belangrijkste resultaten van het onderzoek in een serie blogposts. Dit is deel 5 van die serie: hoe vaak worden ondernemingen in België geconfronteerd met downtime?

1 op 2 bedrijven in België met downtime afgelopen 12 maanden

Eerste opvallende resultaat: 5 op de 10 bedrijven werden de afgelopen twaalf maanden geconfronteerd met downtime. Wanneer we dit uitsplitsen naar on-premise en hosting/colocation, zien we een gelijklopende trend.

23,5 procent van de respondenten met een on-premise infrastructuur kon de downtime beperken tot een enkele keer. Bij hosting en colocation was dat 20,3 procent. Ook opvallend: meer dan 9 procent van de respondenten bij bedrijven met een on-premise infrastructuur, werd vijf keer of meer geconfronteerd met downtime de afgelopen twaalf maanden. Voor respondenten bij bedrijven die een hosting partner hebben of gebruikmaken van colocation, was dit 8,7 procent.

20 procent vindt downtime van een halve dag tot een dag aanvaardbaar

Heel opvallend: 14,6 procent van de respondenten vindt een halve dag downtime aanvaardbaar, 5,8 procent zelfs een hele dag. De grootste groep respondenten (45,2 procent) legt de grens op een downtime van 15 minuten tot een uur. 11,6% dweept met 100% uptime en zegt dat het bedrijf geen seconde downtime wil. De omvang van het bedrijf lijkt niet meteen een impact te hebben. Al zijn er wat meer grote bedrijven (15,2%) die geen enkele downtime willen dan kmo’s (6,4%).

5 procent was meerdere dagen offline

Gevraagd naar hoe lang de downtime de laatste keer heeft geduurd, blijkt dat voor meer dan de helft van de respondenten tussen een half uur en 4 uur te zijn. 26 procent tussen een half uur en een uur en 28 procent tussen één en vier uur. Bij 5 procent van de respondenten duurde die downtime zelfs meerdere dagen.

Netwerk & connectiviteit het vaakst getroffen

Gevraagd naar welke onderdelen bij de langste downtime niet meer operationeel waren, wordt de top drie ingenomen door netwerk/connectiviteit, servers en applicaties. Dat zijn meteen ook de drie die zorgen voor het grootste verlies aan productiviteit en de grootste kosten. Maar over de kost van downtime kan u meer lezen in onze blogpost “Weten Belgische bedrijven wat downtime kost?

Goed nieuws voor wie uitwijkt met zijn data: bij hosting & colocation liggen de servers minder vaak uit (33%) dan in on-premise omgevingen (41,2%).

Deze blogpost maakt onderdeel uit van een reeks blogposts die, samen met de cijfers, verzameld zijn in het eBook “Downtime in België in 2017”.

* De enquête van Nucleus en Data News werd ingevuld door 337 personen. Het volledige profiel van de respondenten vind je in deze infografiek.

Gerelateerde berichten
Problemen oplossen in Varnish

Problemen oplossen in Varnish

In onze laatste ChalkTalk video uit de reeks bekijken we “ Problemen oplossen in Varnish ”. Hoe weet je of een pagina juist gecached wordt of niet? Wat zijn de meest voorkomende problemen na een implementatie van Varnish? En hoe los je die problemen op?

Lees meer

Netneutraliteit

Waarom onze overheid netneutraliteit moet garanderen

Een recent artikel van freelance journalist Jan Jacobs over netneutraliteit op Doorbraak.be deed ons steigeren. Zo erg zelfs dat we ons bijna afvragen op hij betaald werd door Proximus of Telenet om zo’n stuk neer te poten.

Lees meer

Meet the Hackers

Meet the hackers: drie visies op IT security

Better safe than sorry. Dat was de boodschap achter Meet the hackers, onze workshop rond ethical hacking. In het gezellig kader van de schuur […]

Lees meer