Header Kost Downtime

Nucleus en Data News deden een onderzoek naar de stand van zaken op vlak van hosting, colocation, business continuity en disaster recovery in België.* We presenteren je de belangrijkste resultaten van het onderzoek in een serie blogposts. Dit is deel 6 van die serie: weten ondernemingen in België wat downtime exact kost?

Slechts 8 procent weet wat downtime het bedrijf exact kost

Een ietwat verontrustend cijfer om mee te beginnen: een derde van de respondenten heeft geen idee wat downtime het bedrijf exact kost en 27% heeft maar een vaag idee. We verwijzen dan ook graag naar onze online downtime calculator die meer inzicht kan geven in de reële kosten van downtime.

Wanneer we de cijfers meer in detail bekijken, zien we dat hoe groter het bedrijf is, hoe minder zicht de respondenten hebben op de kost van downtime. Bij kmo’s geeft 21,3 procent aan geen idee te hebben, tegenover 38,5 procent bij middelgrote bedrijven en zelfs 44,6 procent bij grote bedrijven.

Ook interessant: bij respondenten van bedrijven die al één of meerdere keren met downtime werden geconfronteerd, zijn er minder personen die geen enkel idee hebben dan bij respondenten bij bedrijven die nog niet met downtime geconfronteerd werden. Met andere woorden: downtime ervaren maakt mensen bewuster van de kost van downtime.

Uitgesplitst naar verantwoordelijk zien we dat eindbeslissers beter weten wat de exacte kost van downtime is in vergelijking met medebeslissers of personen in een adviserende rol. Niet onlogisch, gezien zij de verantwoordelijkheid dragen.

Kwart weet niet welke garanties de hosting partner biedt

Bij respondenten van wie het bedrijf gebruikt maakt van hosting of colocation, geeft 27 procent aan geen idee te hebben welke Service Level Agreements er zijn met de hosting partner. 19 procent zegt ze ongeveer te kennen. Dat betekent dat meer dan vier op tien eigenlijk weinig idee heeft welke afspraken er gemaakt zijn rond downtime en welke compensaties het bedrijf kan krijgen.

Uitgesplitst naar verantwoordelijk zien we opnieuw dat eindbeslissers beter weten wat de exacte SLA’s zijn in vergelijking met medebeslissers of personen in een adviserende rol: 30,9 procent tegenover 26,1 en 19,2 procent. Toch geeft maar iets meer dan zes op tien van de eindbeslissers aan exact of zeer goed te weten wat de SLA’s zijn.

* De enquête van Nucleus en Data News werd ingevuld door 337 personen. Het volledige profiel van de respondenten vind je in deze infografiek.

Gerelateerde berichten
hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer

welke juridische stappen na hack

Welke juridische maatregelen moet je nemen na een datalek?

In dit artikel willen we zo concreet mogelijk maken welke juridische stappen je moet ondernemen als je bedrijf geconfronteerd wordt met een datalek.

Lees meer