Header Kost Downtime

Nucleus en Data News deden een onderzoek naar de stand van zaken op vlak van hosting, colocation, business continuity en disaster recovery in België.* We presenteren je de belangrijkste resultaten van het onderzoek in een serie blogposts. Dit is deel 6 van die serie: weten ondernemingen in België wat downtime exact kost?

Slechts 8 procent weet wat downtime het bedrijf exact kost

Een ietwat verontrustend cijfer om mee te beginnen: een derde van de respondenten heeft geen idee wat downtime het bedrijf exact kost en 27% heeft maar een vaag idee. We verwijzen dan ook graag naar onze online downtime calculator die meer inzicht kan geven in de reële kosten van downtime.

Wanneer we de cijfers meer in detail bekijken, zien we dat hoe groter het bedrijf is, hoe minder zicht de respondenten hebben op de kost van downtime. Bij kmo’s geeft 21,3 procent aan geen idee te hebben, tegenover 38,5 procent bij middelgrote bedrijven en zelfs 44,6 procent bij grote bedrijven.

Ook interessant: bij respondenten van bedrijven die al één of meerdere keren met downtime werden geconfronteerd, zijn er minder personen die geen enkel idee hebben dan bij respondenten bij bedrijven die nog niet met downtime geconfronteerd werden. Met andere woorden: downtime ervaren maakt mensen bewuster van de kost van downtime.

Uitgesplitst naar verantwoordelijk zien we dat eindbeslissers beter weten wat de exacte kost van downtime is in vergelijking met medebeslissers of personen in een adviserende rol. Niet onlogisch, gezien zij de verantwoordelijkheid dragen.

Kwart weet niet welke garanties de hosting partner biedt

Bij respondenten van wie het bedrijf gebruikt maakt van hosting of colocation, geeft 27 procent aan geen idee te hebben welke Service Level Agreements er zijn met de hosting partner. 19 procent zegt ze ongeveer te kennen. Dat betekent dat meer dan vier op tien eigenlijk weinig idee heeft welke afspraken er gemaakt zijn rond downtime en welke compensaties het bedrijf kan krijgen.

Uitgesplitst naar verantwoordelijk zien we opnieuw dat eindbeslissers beter weten wat de exacte SLA’s zijn in vergelijking met medebeslissers of personen in een adviserende rol: 30,9 procent tegenover 26,1 en 19,2 procent. Toch geeft maar iets meer dan zes op tien van de eindbeslissers aan exact of zeer goed te weten wat de SLA’s zijn.

* De enquête van Nucleus en Data News werd ingevuld door 337 personen. Het volledige profiel van de respondenten vind je in deze infografiek.

Gerelateerde berichten
waarom zou je kiezen voor cloud hosting

Waarom zou je voor cloud hosting kiezen?

Steeds meer organisaties migreren hun hardware en software geheel of gedeeltelijk naar de cloud. Waarom maken steeds meer bedrijven die keuze?

Lees meer

Problemen oplossen in Varnish

Problemen oplossen in Varnish

In onze laatste ChalkTalk video uit de reeks bekijken we “ Problemen oplossen in Varnish ”. Hoe weet je of een pagina juist gecached wordt of niet? Wat zijn de meest voorkomende problemen na een implementatie van Varnish? En hoe los je die problemen op?

Lees meer

Netneutraliteit

Waarom onze overheid netneutraliteit moet garanderen

Een recent artikel van freelance journalist Jan Jacobs over netneutraliteit op Doorbraak.be deed ons steigeren. Zo erg zelfs dat we ons bijna afvragen op hij betaald werd door Proximus of Telenet om zo’n stuk neer te poten.

Lees meer