Persoonlijke data

Opiniemakers struikelen over elkaar om toch maar te kunnen zeggen hoe Facebook het nu écht verkorven heeft bij de opkomende generatie digital natives. Zij willen volgens die opiniemakers niet zomaar klikvee zijn. Ze hechten te veel waarde aan hun privacy. Velen missen echter het punt: het “klikvee” wil wél nog klikken, maar beseft steeds beter de waarde van data. En dan vooral van hun eigen persoonlijke data.

Privacy is geen must

Wie denkt dat de bewustwording rond privacy te maken heeft met een generatie die zich opnieuw meer wil afschermen, zit ernaast. Onze millennials willen niet afgeschermd worden. Ze moeten integendeel nog vaak beschermd worden tegen zichzelf en hun openheid. Wat deze nieuwe generatie wél wil, is zelf voordeel halen uit het feit dat hun (persoonlijke) data wordt gebruikt. De waarde van hun privacy moet in hun ogen grotendeels naar henzelf terugvloeien en niet in de zakken van Facebook en Google terecht komen.

Niemand wil terug naar het tijdperk van ongevraagde spam en foeilelijke banners met aanbiedingen die er niet toe doen. We willen nog steeds koopjes doen, maar gericht. En zonder gestalkt te worden. Iedereen heeft wel een ongemakkelijk gevoel wanneer je dagenlang overal banners ziet van de sportschoenen die je al een paar keer bent gaan bekijken in de online winkel. Het voelt aan als een inbreuk op onze privacy.

Privacy als betaalmiddel?

Als de achterliggende systemen echter zo slim worden, mede dankzij AI en machine learning, om mij de juiste aanbieding te tonen op éxact het juiste moment, dan krijg ik meerwaarde in ruil voor het opgeven van mijn privacy. Privacy wordt dan een soort nieuwe cryptocoin die we met plezier zullen verhandelen. Met de bedrijven waar we zelf voor kiezen.

Bedrijven die beseffen dat de waarde van onze data met ons gedeeld moet worden, liefst in de vorm van toegevoegde waarde. Op die manier worden bedrijven vanzelf voorvechters van privacy. Want de data van en over jou die jij enkel met hen deelt (en die dus niet zomaar voor het grijpen ligt) zal door het eeuwige systeem van vraag en aanbod meer waarde krijgen.

Daar komt de Europese cloud…

De GDPR-wetgeving zou op dat vlak wel eens een zegen in plaats van een vloek kunnen zijn voor Europese bedrijven. Misschien zelfs in die mate dat ze de heerschappij van Silicon Valley kunnen uitdagen. Van nature uit zijn we in Europa immers bewuster bezig met privacy.

Als ik zie hoe onze Belgische klanten moeite doen om in orde te raken met GDPR, dan zie ik enorm veel kansen voor een Europese datacloud die van bij de start het belang van privacy meeneemt. Privacy by default in de praktijk.

Samen spelen is samen delen

De voorwaarde is wel dat bedrijven op een volwassen manier met privacy leren omgaan. GDPR is geen wetgeving die bedoeld is om alle data waardeloos te maken, maar wel om er op een doordachte manier mee om te gaan. Bedrijven mogen nog steeds persoonsgegevens gebruiken, alleen moeten ze daar nu expliciete toestemming voor hebben. Die toestemming verkrijgen, zal vooral afhangen van hoeveel waarde men bereid is te delen.

Het uiteindelijke gevolg zal zijn dat wie nu zijn kansen grijpt, dankzij GDPR een beter zicht krijgt op zijn data. Wanneer de waarde daarvan gedeeld wordt, dan zullen beide partijen ze ook beter gaan beschermen. Betere privacy betekent niet minder gedeelde gegevens, eerder het omgekeerde. We zullen een toevloed krijgen van (relevant) dataverkeer, met waardecreatie voor hen die er slim in investeren. Zo worden persoonsgegevens binnenkort nog hotter dan de Bitcoin.

Gerelateerde berichten
Trends in cloud hosting

7 Trends voor cloud hosting in 2019

Steeds meer bedrijven maken gebruik van de cloud, maar toch blijven er vaak nog heel wat mogelijkheden onderbenut. En ook de technologie evolueert nog steeds razendsnel verder. Hoog tijd dus voor een overzicht van de trends voor cloud hosting in 2019.

Lees meer

hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer