Ebook Uptime

Je vindt online heel wat (hoge) cijfers over de financiële impact van downtime. Daarbij wordt al te vaak uitgegaan van gemiddeldes of van de kosten in specifieke cases.  Omdat niet elk bedrijf hetzelfde is en niet iedereen dezelfde impact ondervindt van downtime, hebben we een online calculator ontwikkeld, waarmee je zelf de kosten van downtime kan berekenen voor jouw bedrijf.

Is onze calculator perfect? Uiteraard niet. Maar hij geeft je toch een goede indicatie van de effectieve financiële schade voor jouw bedrijf omdat hij rekening houdt met zeven factoren die mee de (financiële) impact van downtime bepalen.

1. Duur van de downtime

De duur van de downtime is uiteraard de cruciale factor in de hele berekening. Hoeveel minuten is je website, online dienst of applicatie effectief niet bereikbaar geweest?

2. Verlies aan inkomsten

Om het verlies aan inkomsten te berekenen, bepalen we drie belangrijke elementen.

  • De gemiddelde omzet per uur
  • Het percentage van de omzet dat afhankelijk is van uptime. Als het gaat om een pure e-commerce website bijvoorbeeld, is dat 100 procent. Als het gaat om de website van een pizzarestaurant is dat misschien maar 50 procent, omdat mensen nog steeds naar het restaurant kunnen komen. Terwijl het voor de website van een loodgieter misschien maar 10% is.
  • De verloren omzet tijdens de downtime, rekening houdend met dit percentage.

3. Verlies aan productiviteit

Naast het verlies aan inkomsten is er ook het verlies aan productiviteit. Mogelijk kunnen heel wat medewerkers hun job niet of onvoldoende uitvoeren door downtime. Ook hier houden we rekening met drie factoren.

  • Het gemiddelde uurloon van een medewerker
  • Het aantal medewerkers dat minder of niet productief is door de downtime
  • Het percentage van de productiviteit dat afhankelijk is van uptime. Dit kan verschillen van afdeling tot afdeling, zodat het zinvol kan zijn om deze kost te berekenen voor elke afdeling afzonderlijk.

4. Herstelkosten

Wanneer je te maken krijgt met downtime, heeft dit vaak ook een impact op je infrastructuur. Daar zijn vaak ook financiële kosten aan verbonden.

  • Identificeren van het probleem (intern of door een derde partij)
  • Oplossen van het probleem (intern of door een derde partij)
  • Heropstarten van je systeem
  • Eventuele herstellingen

5. Verloren salesopportuniteiten

Ook je salesteam is een mogelijk slachtoffer van de downtime. Naast de kosten voor hun inactiviteit, is er ook de kost voor verloren salesinspanningen.

  • Aantal offertes per dag
  • Gemiddelde prijs per offerte

6. Verloren klanten

In het slechtste geval kost downtime je mogelijk ook een aantal klanten. Ook dit nemen we mee in de berekening van onze calculator.

  • Totaal aantal verloren klanten
  • Gemiddelde omzet per verloren klant

7. Schadeloosstelling

Wanneer je een goed contract hebt met je hostingpartij, staan daar ook een aantal duidelijke Service Level Agreements (SLA’s) in wat betreft uptime. Als die gebroken worden, heb je normaliter recht op een financiële vergoeding of een schadeloosstelling. Ook die nemen we mee in onze berekening.

Uptime-as-a-Service

Op basis van deze factoren berekent onze Downtime Cost Calculator zo goed mogelijk de effectieve financiële schade die de downtime veroorzaakte voor jouw bedrijf. Onze calculator houdt geen rekening met eventuele imagoschade of de financiële impact op langer termijn.

Uiteraard proberen we er bij Nucleus alles aan te doen om downtime tot een absoluut minimum te herleiden. Daarover lees je meer in de blogposts “Hoe erg is downtime echt?” en “Hoe verbeter ik de uptime van mijn website: een stappenplan”.

Zijn we nog iets vergeten in onze berekening? Laat het ons weten in de comments hieronder.

Deze blogpost maakt deel uit van een gratis eBook waarin alle aspecten van Uptime-as-a-Service aan bod komen.

 

Download ons gratis eBook over Uptime

Gerelateerde berichten
hoe voorkom je dat je gehackt wordt

Voorkomen is beter dan genezen: hoe voorkom je dat je gehackt wordt?

Breng alle cyberrisico’s op technisch en juridisch vlak in kaart en neem de passende technische en organisatorische maatregelen. Een overzicht.

Lees meer

communicatie bij een hack

Hoe moet je communiceren als je gehackt bent?

Hoe ga je als bedrijf, groot of klein, met veel of weinig gegevens, best om met de communicatie omtrent een hack en (eventueel) datalek?

Lees meer

welke juridische stappen na hack

Welke juridische maatregelen moet je nemen na een datalek?

In dit artikel willen we zo concreet mogelijk maken welke juridische stappen je moet ondernemen als je bedrijf geconfronteerd wordt met een datalek.

Lees meer