Blog Uptime

Uptime is absoluut cruciaal geworden in onze “always on, always connected”-maatschappij. Over de impact van downtime had ik het al in een eerdere blogpost. Maar ook de permanente uptime die als normaal beschouwd wordt door eindgebruikers, heeft een fikse impact op een bedrijf.

Het gaat vandaag immers om veel meer dan alleen maar hardware onderhouden. Schaalbaarheid, het vermogen om pieken op te vangen, veiligheid, privacy… ze hebben allemaal hun impact op uptime. Tegelijk willen bedrijven – lees systeembeheerders – eigenlijk niet bezig zijn met hosting. Er zijn immers nog heel wat andere complexe uitdagingen die hun aandacht vragen.

Go big or Go local

Daarom geloof ik dat Uptime-as-a-Service de toekomst is van hosting. Daarbij worden alle aspecten van hosting uitbesteed aan experts in ruil voor de garantie van maximale uptime. Die experts nemen daarbij dan alle elementen van de hosting voor hun rekening: infrastructuur, beheer, onderhoud, security, privacy, monitoring, enz.

Daarbij is er één keuze die een klant heel bewust moet maken. Ofwel kiest hij voor de infrastructuur van een grote speler (denk aan Microsoft Azure, Amazon Web Services (AWS), enz.) en zorgt hij zelf, of via een derde partij, voor het beheer of het onderhoud daarvan. Ofwel kiest hij voor lokale experts met een eigen infrastructuur, die via lokale dienstverlening en lokale support alles opvolgen. Die keuze heeft een grote impact op het succes van het hele Uptime-as-a-Service verhaal.

Wat mag je verwachten van Uptime-as-a-Service?

Bij Uptime-as-a-Service staat het woord service centraal. Wat mag/moet je eigenlijk verwachten? Ik zet even een aantal belangrijke componenten op een rijtje die een hoster zeker moet aanbieden. Zie het als een stappenplan richting échte Uptime-as-a-Service.

Harde uptime-garanties

Wanneer je je hosting volledig uitbesteedt, wil je zeker één ding in ruil: de garantie dat je website of online applicatie maximaal beschikbaar is. Bekijk samen met de hoster welke uptime je echt nodig hebt – check zeker mijn eerdere blogpost over de mythe van 100% uptime – en controleer welke garanties je hoster biedt, moest er toch iets misgaan.

Robuuste infrastructuur

De wet van Murphy geldt absoluut voor IT-infrastructuur. Alles wat stuk kan gaan, gaat op een dag stuk. Daarom is het voor een cloud-omgeving uitermate belangrijk om alles, maar dan ook echt alles, redundant op te stellen en ieder single point of failure te vermijden. Stroom, networking, computing power, storage, beveiliging, … Het verdient allemaal evenveel aandacht.

Kwalitatieve beveiliging

Je wil je gegevens niet zomaar te grabbel gooien, dus is een goede beveiliging cruciaal. Vraag zeker of je hoster beschikt over een ISO 27001-certificaat voor databescherming. Pols ook of hij samen met jou wil bepalen welk niveau van beveiliging je echt nodig hebt en of hij de set-up en de monitoring voor zijn rekening neemt.

Automatische schaalbaarheid

Om maximale uptime te bereiken moet je infrastructuur (automatisch) schaalbaar zijn. Alleen zo kan je (on)verwachte bezoekerspieken opvangen. Tegelijk is schaalbaarheid een belangrijke factor om efficiënt met je infrastructuur om te gaan. Kan je hoster snel upscalen én downscalen? Is hij met andere woorden bereid om mee te denken met de real-time noden van jouw bedrijf?

Degelijke back-ups & disaster recovery

Je streeft natuurlijk naar maximale uptime, maar wat gebeurt er als het, om wat voor reden dan ook, toch even misgaat? Zijn goeie back-ups en disaster recovery-opties inbegrepen bij je hoster? Kan je zelf je Recovery Point Objective (RPO) en Recovery Time Objective (RTO) bepalen zodat je snel terug online bent en geen data verliest?

Permanent advies

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, geen enkel project is identiek. Daarom is het belangrijk dat je hoster luistert naar jouw uitdagingen en zakelijke doelstellingen en kritische vragen stelt om tot de kern van de zaak te komen. Alleen zo vind je de oplossing die perfect aansluit bij jouw specifieke situatie. Advies hoort erbij: niet alleen voor, maar ook tijdens en na elk project. Ondersteuning en advies bij DevOps is een grote plus om je uptime in de toekomst te blijven garanderen.

Snelle support

Wanneer je met een vraag of een probleem zit, wil je niet in een of ander anoniem ticketing-systeem terecht komen. Je wil je telefoon kunnen nemen of een mail sturen en meteen antwoord krijgen van iemand die weet waarover hij het heeft. Snelle, kwalitatieve en lokale support zijn een must.

Up-to-date privacybeleid

Vanaf 2018 wordt de nieuwe Europese privacy-wetgeving van kracht: de General Data Protection Regulation (GDPR). Die bepaalt de regels over het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers. Als organisatie moet je kunnen aantonen welke persoonsgegevens je verzamelt, hoe je deze data gebruikt en hoe je ze beveiligt. Vraag dus zeker of je hoster gegevens bewaart in een datacenter binnen of buiten de EU.

Die elementen samen creëren Uptime-as-a-Service. En gemoedsrust bij personen die er gebruik van maken.

Hoe cruciaal is uptime voor jouw bedrijf? En geloof jij in Uptime-as-a-Service? Laat het ons weten in de comments hieronder.

Deze blogpost maakt deel uit van een gratis eBook waarin alle aspecten van uptime en downtime aan bod komen.

 

Download ons gratis eBook over Uptime

Gerelateerde berichten
Meet the Hackers

Meet the hackers: drie visies op IT security

Better safe than sorry. Dat was de boodschap achter Meet the hackers, onze workshop rond ethical hacking. In het gezellig kader van de schuur […]

Lees meer

GDPR voor developers

GDPR voor developers: praktische tips

Er bestaat al gigantisch veel informatie over GDPR. Informatie voor CEO’s, CIO’s, marketing managers… maar GDPR voor developers? Amper. Daar willen we met deze blogpost verandering in brengen. Wat moet je als developer weten over GDPR? En welke praktische tips kunnen we je geven?

Lees meer

DevOps Mythes

6 DevOps mythes die we graag uit de wereld helpen

DevOps is een hot topic. Je vindt er dan ook heel veel informatie over. Helaas is niet al die informatie even zinvol of correct. […]

Lees meer