Een DevOps-aanpak voor de klantenagenda’s van Appoint

Appoint houdt zich voornamelijk bezig met een agendabeheerapplicatie voor diverse, niet-medische sectoren. Vrijwel alle politiezones en tal van dierenartsen en gemeentehuizen organiseren hun afspraken met de applicatie. Om de applicatie te verbeteren, en ervoor te zorgen dat de servers opgewassen zijn tegen de duizenden afspraken die elke dag gemaakt worden, koos Appoint voor Nucleus als partner.

Logo Appoint

Nucleus Customer Case - DevOps

De uitdaging: een optimaal werkende applicatie en serverstabiliteit

Op een drukke maandagochtend krijgen de Appoint-agenda’s duizenden afspraakaanvragen te verwerken. Voor Pascal D’Helft, General Manager bij Appoint, is het dan ook belangrijk dat de servers uptime garanderen: “De applicatie moet continu online zijn. Als een gemeentehuis niet kan zien welke afspraken er gepland staan, dan is dat rampzalig. Een gegarandeerde uptime was voor ons dan ook een belangrijke parameter. En dat is wat Nucleus ons biedt. Bovendien kregen we ook suggesties over onze eigen software, om zo de app technisch te verbeteren. Daardoor werkte de app vlotter, waardoor de benodigde servercapaciteit afnam.

De oplossing: DevOps

Volgens Pascal was de hulp van Nucleus van onschatbare waarde bij het ontwikkelen van de applicatie: “Nucleus is geen ‘waar kunnen we nog een server bijzetten’-speler. De specialisten denken mee over hoe de applicatie in elkaar zit, en hoe ze technisch verbeterd kan worden. DevOps dus. We kregen nuttige oplossingen aangereikt om bepaalde bottlenecks die in de applicatie zaten aan te pakken. Zodat de servers uiteindelijk minder belast worden.” Een overschrijdende werking tussen ontwikkelaars en systeembeheerders dus, de go-to-werkwijze van Nucleus.

Het resultaat?

“Voor we met Nucleus in zee gingen, had vaak ik slapeloze nachten, vooral op zondagavond. Ik was nooit zeker of de app zou standhouden tijdens de maandagochtendpiek. Dat is nu verleden tijd. Vandaag moeten we geen beroep meer doen op Nucleus, en dat is alleen maar positief. Maar mochten er toch problemen opduiken, dan zijn ze 24 uur op 24 bereikbaar.” De toekomst? Die zien ze bij Appoint groots: “We zijn in juni gestart met de applicatie, en ondertussen is ons klantenbestand verdubbeld. We willen op korte termijn een snelle groei realiseren. Meer klanten betekent ook meer serverondersteuning, maar met Nucleus als partner kan dat geen probleem vormen.”

“We zijn bij Nucleus terechtgekomen voor de specifieke aanpak en opvolging. Nucleus speelt snel in op groeiende applicaties, en levert zelfs op piekmomenten een vlekkeloze service. We hebben met Nucleus een actief meedenkende partner die echt rekening houdt met onze noden. De engineers denken mee op softwareniveau, en bovendien is de helpdesk 24 uur op 24 bereikbaar. Dat is voor ons een must.” Pascal D’Helft – General Manager

Ben je ook op zoek naar maximale uptime en betrouwbare serverstabiliteit? Wij helpen je graag.